-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:15972 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

هل يجوز السجود لغير الله ( اي للعباد ) من باب الاحترام كما فعله اخوة يوسف وابواه ؟
جواب سماحة الشيخ محمد السند :
قد اختلفت اقوال المفسرين في تفسير سجود اخوة يوسف (ع) وابواه له وكذا في سجود الملائكة لآدم (ع) ، فقيل ان السجود عندهم يجري مجري التحية وروي عن الصادق (ع) انه قرأ وخروا لله ساجدين ، وكذا في سجود الملائكة لآدم بأن حيث كان بأمر الله تعالي فكان سجوداً لله تعالي في الحقيقة وطاعة له ، وقيل أنه سجود لله تعالي وجعل آدم قبلة لسجودهم كما في جعل بيت موسي وهارون (ع) في مصر قبلة لصلاة بني اسرائيل ، وعلي أيّة تقدير فلا يجوز في شريعة الإسلام السجود لغيره تعالي ، لكن لو فعله شخص لآخر بقصد التحية والاحترام لكان عاصياً لا انه يستحق صفة الكفر أو الردة وذلك لأن الافعال حكمها انما هو بحسب المقصود ( انما الاعمال بالنيات ) فبمجرد إتيان هيئة السجود لا يعني هو القيام بالعبادة الخاصة المصطلحة ، كي يكون الشخص المزبور عابداً لغيره تعالي ، كما هو الحال في من ينحني لتناول شيئاً من الارض فانه لا يطلق عليه أنه راكع عابد لذلك الشيء .

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.